Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη διαταραχή λειτουργικότητας όπου τυπικά εμφανίζεται κατά την διάρκεια των τριών πρώτων χρόνων ζωής. Η διάγνωση είναι βασισμένη σε συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει το παιδί. Είναι μια ισόβια νευρολογική δυσλειτουργία η οποία εκδηλώνεται με δυσκολίες στην κοινωνική ένταξη του παιδιού, στην επικοινωνία, στην επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά και στις κινητικές δυσκολίες. Τα παιδιά με αυτισμό τυπικά έχουν δυσκολίες και   βλάβη στην γλωσσική επικοινωνία  , στην μη λεκτική γλώσσα, την κοινωνική αλληλεπίδραση και το παιχνίδι.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Οι άνθρωποι με αυτισμό  επεξεργάζονται και ανταποκρίνονται στις πληροφορίες με μοναδικό τρόπο. Μερικοί  μπορεί να είναι υπέρ-ευαίσθητοι στον ήχο, στην μυρωδιά και στα υφάσματα που άπτονται,  ενώ άλλοι επιδεικνύουν υπό – αισθητική  ανταπόκριση και μπορεί να μην αντιδράσουν σε ήχους, μυρωδιές και αισθητικότητα. Μερικά παιδιά μπορεί να έχουν άριστες λεπτές κινητικές δεξιότητες  ειδικότερα με το μολύβι  και τις χειροτεχνίες.

Τα αισθητηριακά προβλήματα είναι σύνηθες  για τα παιδιά με αυτισμό. Για τους περισσότερους από εμάς δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι βιώνουν. Είναι σαν να θέλεις να φας ένα ώριμο ροδάκινο . αισθάνεσαι με το άγγιγμα, μυρίζεις την μυρωδιά του και γεύεσαι την γεύση του, όλα αυτά συνδυάζονται μαζί για να καθορίσουν την εμπειρία αυτή : το χνούδι του ροδάκινου, η γλυκιά μυρωδιά και οι χυμοί που τρέχουν από το στόμα στο λαιμό καθώς το δαγκώνεις.

Τα παιδιά με τον αυτισμό έχουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό κάποιες αισθήσεις. Το χνούδι του ροδάκινου  μπορεί να είναι γι’ αυτά μια αίσθηση πόνου ή μπορεί η γεύση να τα κάνει να αναγουλιάσουν. Μερικά αυτιστικά παιδιά μπορεί να έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία στον ήχο   βρίσκοντας κάποιους  συνηθισμένους ήχους  επώδυνους. Πολλοί επαγγελματίες νιώθουν ότι μερικά από αυτά τα τυπικά χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τον αυτισμό , είναι αποτέλεσμα της αισθητηριακής διαδικασίας και ολοκλήρωσης.

Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί;

Στο χώρο μας η ομάδα εξειδικευμένων φυσικοθεραπευτών προσεγγίζει κατάλληλα το παιδί.  Οι φυσικοθεραπευτές εστιάζουν στο να αναπτύξουν καθημερινές ασχολίες όπως ντύσιμο, γράψιμο, σίτιση. Θα πρέπει επίσης να εκτιμήσουν λειτουργικές δεξιότητες όπως να ανεβαίνουν σκαλοπάτια, να αποφεύγουν εμπόδια στο δρόμο, να αλλάζουν κατεύθυνση έγκαιρα και να διδάξουν προσαρμογή στις διάφορες δραστηριότητες  οι οποίες έχουν σκοπό την  αυτοεξυπηρέτηση.  Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι οι κοινωνικές δεξιότητες. Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να σχετιστούν με συνομήλικούς τους. Ξαφνικές αλλαγές στην συμπεριφορά των συνομήλικων μπορεί να αναστατώσουν ένα παιδί με αυτισμό.

Το θεραπευτικό πλάνο θα κατευθυνθεί σε περιοχές όπως  η διαμόρφωση ενός αισθητηριακού ερεθίσματος για να βελτιώσουν  και να οργανώσουν τις συμπεριφορές και τον κινητικό σχεδιασμό. Επιπρόσθετα, η επίτευξη των ικανοτήτων για την αυτοεξυπηρέτηση ώστε να ανεξαρτητοποιηθεί  το άτομο αυτό σε καθημερινές δραστηριότητες , κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και το απαραίτητο παιχνίδι.